Jag har allt om kärnkraft i huvudet..

..men har jättesvårt att få ner det på ett papper! :( Kärnkraft.. jag vet hur det fungerar.

Det drivs av uran och består av en eller flera reaktorer, en turbin, en generator och en kondensator.

I reaktorn finns flera bränsleelement. Det är de som kallas för härden. I reaktorn sker en fission, vilket betyder att uranets kärnor klyvs mitt itu. Då frigörs neutroner och rörelseenergi. Neutronerna gör att kärnklyvningen fortsätter hela tiden. När rörelseenergin sprids och krockar med andra atomer så bildas värme.

Den här värmen används för att värma vattnet som och finns i reaktorn. Vattnet värms tills att det blir till vattenånga.

Vattenångan åker mot turbinen där rörelseenergin omvandlas till el och får skovelbladen att börja snurra.

Sen leds det vidare till generatorn där mängden el bestäms.

Ångan åker vidare till kondensorn där det kyls ner med havsvatten. Ångan är radioaktiv, men den kommer inte i kontakt med havsvattnet. Ångan måste kylas ner eftersom det fortsätter att ge värme, om det blir för varmt kan härden smälta. Vilket kallas härdsmälta.

Men..

Hur kommer det sig att det blir en fission (kärnklyvning) i reaktorn?

Var kommer uranet ifrån?

Varför frigörs neutroner i kärnklyvning?

Varför frigörs just rörelseenergi och y-strålning?

Var i reaktorn finns vattnet? Var sker fissionen?

Var är induktionen i allt det här?

Såna frågor jag vill ha svar på, men jag kan inte komma på dom och jag hittar dom ingenstans! No är verkligen jätteintressant, men riktigt svårt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback